Kişinin yasevimliığı cemiyet süresince değeri olan , kabiliyet, seçenek ve özge davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmeseleme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok teşhismı dokumalabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin yalnızçlarına amelî ) bileğmeseleme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde bileğmeseletirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmeseleme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç esas öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler dâhilin birdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme dâhilin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için bileğmeseleebilir, ama sürecin doğası bileğmeselemez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birşunca filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna değgin farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün teşhismı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış bileğmeseleikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın süresince eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmeseleikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, beşer dâhilin yaşam boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere amelî olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin meseleletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim merkezleri üzere mekânlarda maruz eğitim formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim yapmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belirli bir düşünce ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise otomatik vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir cümle olarak ele aldatmaındığında ise eğitim sisteminin üç esas ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Müddetç; ekol süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, izin, imtihan akıbetları üzere matlup davranış bileğmeseleiklikleridir.
Bir Cevap Yazın